برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
e539294f-abe4-4e83-a8f7-0464b787c7e2.jpg

داستان سگ مهربان،داستانی کودکانه برای آموزش مهربانی

مهربانی به معنای نشان دادن احترام، مراقبت و توجه به دیگران است. مهربانی یک رفتار مثبت است که شامل رفتارها و کلماتی است که نشان دهنده لطف، همدلی، فهم و مراقبت از دیگران می‌باشد. مهربانی در برابر همسالان، خانواده، دوستان و افراد دیگر در جامعه نشانه‌ای از ارتباط سالم و روابط مثبت است.

 داستان سگ مهربان

یکی بود یکی نبود. مزرعه دوستی، یک انبار کوچک بود پر از کاه داشت که در بعضی از ساعت‌های روز، حیوانات مزرعه، در این انباری استراحت می‌کردند. بین این حیوانات، یک سگ بود که همه او را سگ مهربان صدا می‌زدند؛ چون با همه دوست بود. در یک ظهر بهاری، بچه‌ گربه‌ای که تازه به جمع مزرعه اضافه شده بود، رفت کنار سگ مهربان و گفت: سلام. من پیشی کوچولو هستم. اومدم بپرسم چرا این‌قدر همه تو را دوست دارن و چطوری تونستی این همه دوست داشته باشی؟
سگ مهربان، با آرامش گفت: خودت چی فکر می‌کنی؟ پیشی کوچولو گفت: نمی‌دونم. شاید اون‌ها ازت می‌ترسن که این‌قدر باهات دوست هستن؛ ولی من خیلی کوچیکم. اون‌ها از من نمی‌ترسن.
سگ مهربان، با لبخند گفت: نه، پیشی کوچولو من اگر می‌خواستم بداخلاق باشم و اون‌ها رو اذیت کنم، نمی‌تونستم باهاشون دوست بشم. من اگر بدجنس بودم، الان تو هم نمی‌آمدی با من حرف بزنی؛ درسته؟
پیشی کوچولو کمی فکر کرد و گفت: درسته؛ چون مهربان بودی، اومدم.
سگ مهربان، به علف‌های پشت سرش تکیه داد، نفس عمیقی کشید و گفت: پس، همیشه، با همه مهربان باش و در کارها به آن‌ها کمک کن تا همه دوستت داشته باشند. این‌طوری، اگر تو هم روزی به کمک احتیاج پیدا کنی، دیگران با مهربانی به تو کمک می‌کنند. پیشی کوچولو، از اینکه فهمید چرا سگ مهربان، دوستان زیادی دارد، خوشحال شد. پس تصمیم گرفت مثل او، با همه اهالی مزرعه مهربان باشد
.

مهربانی چیست؟

مهربانی شامل اظهار احترام به دیگران، به اشتراک گذاشتن لطف و مراقبت، شنیدن فعال، نشان دادن همدلی و توجه به نیازها و احساسات دیگران است. این رفتارها می‌توانند باعث ایجاد ارتباطات قوی‌تر، افزایش اعتماد و بهبود روابط اجتماعی شوند.
 
مهربانی نه تنها به دیگران کمک می‌کند که خوشحالی و رضایت بیشتری را تجربه کنند، بلکه به خود فرد نیز احساس رضایت و روانشناختی مثبت می‌دهد. همچنین، مهربانی می‌تواند در جامعه‌ای پر ازمدلی همکاری سازنده شود و ایجاد فضایی صلح‌آمیز و متعادل کمک کند.
 
آموزش مهربانی به کودکان می‌تواند به انها کمک کند تا روابط سالم و متقابل با دیگران برقرار کنند و مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کنند.

  آموزش مهربان بودن به کودکان

نقش مثبت خود را نشان دهید:

به عنوان والدین، باید نمونه‌ای مثبت برای کودکان خود باشید. از طریق برخورد مهربان و محترمانه با دیگران، به کودکان نشان دهید که چگونه باید با دیگران رفتار کنند.

ارائه توضیحات در مورد مهربانی:

به کودکان توضیح دهید که چرا مهربانی و احترام به دیگران مهم است. کودکان باید بفهمند که با مهربان و صمیمی بودن، می‌توانند روابط قوی‌تری بسازند و دیگران نیز به آن‌ها احترام خواهند گذاشت.

تشویق به همدلی:

به کودکان بیاموزید که دیگران  را درک کنند که وچگونه با احساس دیگران همدل شوند. از طریق سوالاتی مثل "اگر تو در جای شخص دیگری بودی، چطوری می‌خواستی که با تو رفتار کنند؟" کودکان را ترغیب کنید تا احساسات دیگران را درک کنند.

تمرین صبر و انتظار:

کودکان باید یاد بگیرند که چگونه صبر کنند و منتظر بمانند. تمرین‌هایی مثل بازی دستیابی به یک هدف مشترک یا صبر کردن در صف می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا این مهارت را تقویت کنند.

تشویق و پاداش:

وقتی کودکان به مهربانی و احترام به دیگران توجه می‌کنند، کودکان را تشویق کنید و پاداش بدهید. این می‌تواند شامل کلام قدردانی، لبخند و حتی جایزه‌های کوچک باشد. این نحوه تقویت خواهد کرد که مهربانی چقدر مورد توجه و تقدیر قرار می‌گیرد.

درک مراحل رشد:

ببینید که کودکان درک کنند که همه افراد در یادگیری مهارت‌های اجتماعی در حال رشد هستند.  کودکان ها باید بفهمند که هر کسی ممکن است بطور طبیعی اشتباه کند و این اتفاق عادی است. آن‌ها باید یاد بگیرند که خودشان و دیگران را ببخشند و از اشتباهات درس بگیرند.

مثال‌های واقعی:

از مثال‌های واقعی استفاده کنید تا به کودکان نشان دهید که چگونه مهربانی و احترام به دیگران در زندگی روزمره می‌تواند مفید باشد. مثلاً داستان‌ها، فیلم‌ها یا تجربیات شخصی خود را با کودکان ها به اشتراک بگذارید.

تمرین نقش:

در بازی‌های نقش، کودکان می‌توانند نقش فرد مهربان را بازی کنند. به آن‌ها اجازه دهید تا نقش افراد مختلف را بپذیرند و رفتارهای مهربانانه را تمثیل کنند.

صبوری و پشتیبانی:

همچنین باید در نظر داشته باشید که این مهارت‌ها نیاز به صبر و تکرار دارند. به کودکان زمان بدهید تا این مهارت‌ها را یاد بگیرند و همیشه کودکان را پشتیبانی کنید و تشویق کنید.
 
با انجام این راهنمایی‌ها، شما می‌توانید به کودکان خود کمک کنید تا مهارت‌های مهربانی را درک و تقویت کنند. همچنین، حوصله و پشتکار شما نیز در این فرآیند بسیار مهم است.
 
 

 


برچسب ها

فائزه رسولی

فائزه رسولی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود